Saturday, May 7, 2011

bersyukur bila sakit

assalamualaikum :)

hapdet lagi..hekhek3 :P
mood rajin datang nih.tak boleh nak sekat-sekat, tahan-tahan!

selalunya sakit ja msti demam. aku tukar sakit perut pulak :P


bila kita rasa sakit ja mesti nak bebai-bebai (marah2)

lumrah kita sebagai manusia hamba Allah
Dia nak mengingatkan kita sebenarnya supaya kita mjaga kesihatan sebaik mungkin

bila dah sakit, semua yg kita ada seakan tak berguna



ada beriban2 duit pun kalau sakit tak berguna jugak!
ada berpuluh2 buah rumah banglo pun tak ada makna!
ada isteri 4 pun bila sakit rasa bahagia kah?

yang selalu terjadi, bila sakit

barulah teringat Allah!
alhamdulillah ingat jgk. kalau yg tak ingat tu mcmna?


“Alangkah baiknya kalau mereka berdoa kepada Kami dengan merendah diri(taubat dan insaf) ketika mereka ditimpakan azab Kami?…” Surah Al-An’am ayat 43.


sakit itu peringatan tandanya kita ini manusia hamba Allah!
kenapa?
sbb manusia bersifat lemah!
betapa kerdilnya kita di sisi Allah

apa?kau tak pernah sakit seumur hidup?
kau kebal!
ilmu apa yg kau pakai?
ouhh! kau tipu! sangat tidak aku percaya. tolonglah!
serious aku cakap " hang ni bukan manusia"
hahaha :D


“Hanya orang yang miskin tahu nikmat kekayaan, hanya orang sakit tahu nikmat kesihatan, dan hanya orang mati tahu nikmat kehidupan"

yess! ini betul! 100% agree

tapi pernah dengar sakit penghapus dosa?

ohh! tolong rasa bersyukur bila sakit (bercakap pada diri sendiri :B )

“Dan apa jua bencana, kesakitan yang menimpa kamu, maka ia adalah daripada tangan-tangan kamu sendiri(dari perbuatan salah dan dosa) dan (dalam pada masa yang sama dikenakan bencana dan sakit itu) Allah mengampunkan sebahagian besar dosa-dosa kamu” Surah Asy-Syura ayat 30.



2 comments:

cucu umie said...

aggaplah kesakitan yang terima itulas satu ujian daripada Allah untuk setiap hambanya..supaya hambanya mengetahui bahwa Allah lah yg paling berkuasa

faten suhaida said...

cucu umie :
betul.betul! sakit itu ujian.. :)