Wednesday, May 9, 2012

apa pelajar nak tau pasal matrik?

ramai sangat yang tanya aku pasal matrik nih. aku pun rasa mcm tau tau nak terang or cerita macam mana. here, aku cerita sikit mengenai matrik.

1.orang tanya aku, soalan yang femes : "best ke blajar kat matrik? tak susah?"
best sangat! tambah2 kat KMK. ada lecturers yg baik2, sporting, muda belia lagi.hee dah macm pangkat kakak2 plak. memang la susah blajar kat matrik nih. dah nama pun blajar kan? spm pun susah jgk kan? tp, matrik lg senang dri spm. pasti! sebb? silibus kat matrik sikit( sikit ke? aku ada 40 topic nak cover masa sem 2.hahaaha) and dalam masa 6 bulan blajar then terus exam. lps exam, simpan dalam kotak ja buku2 tu semua.huhu sebenarnya, blajar kat matrik sangat la senang nak score dengan syarat, pay attention dlm kuliah, no tido2, no sembang2. 100% ask your lecturer EVERYTHING that u dont know or u want to know immediately. kalau tangguh2, memang jadi susah la. oke, kalu susah blajar kat matrik, kenapa ada ramai ja orang bleh score 4.00 masa PSPM? beratus2 orang plak tu. kalau stakat 3.5 memang belambak2 lah. semuanya atas diri and usaha kita ja. nak dengan tak nak

contoh bilik yg sangatt kemas.





2. start batch lepas, matrik dah tukar sistem. kalau dulu, aliran Sains ada 2, Hayat dgn Fizikal. tapi skrg ni, ada 3 Modul. Modul 1 (maths, chemistry, physic and biology), Modul 2 (maths, chemistry, physic and computer science), Modul 3 (maths, chmistry, biology ad computer science). tolong buat pilihan dgn tepat sekali. ikut kemampuan diri. disebabkan aku rasa menyampah gila dgn physic, aku ambek modul 3. aku tengok ramai jgk budak2 modul1 yg stress. maklumlah kena buat 3 lab report seminggu.hihi. maths aku kureng minat la. sebb aku ni lambat pick up sikit bab melibatkan angka2 and number2 nih. maths ni kita blajar macam blajar add maths msa spm ja. cuma tambah la topic2 baru sikit. sapa yg bengang dgn add maths, tolong sabar sat.hehe setaun ja. kimia plak mcm spm jgk tapi kita guna sebagai asas ja. banyak benda baru yg kita blajar masa matrik. oh ya! experiment kena buat sendiri oke. patner 2 org satu group. naseb aku la dlu dpt patner laki. tp dia rajin.hikhik. bab report, aku jgk yg buat lebih..bio pun ada experiment tp ni ikut group 4 org. sorry, report sorang satu ye. sains komputer short form sains com plak heaven. why? sebb kelas tutor sekali seminggu. kuliah ada 3 jam ja satu minggu. kebanyakan student jadikan sains com ni salah satu subjek senang nak score.



3. pakaian plak. perempuan just baju kurung, kasut bertutup. takde yg free hair kecuali la dia bkn islam. laki plak pakai mcm org masuk ofis ja. kadang2 npk smart, kadang2 nerd. bg perempuan, nak lilit selendang tu smpai nak terjerut leher pun tak pa. macam2 jeneh pesyen aku jumpa. ada yg pakai bulu mata palsu p kuliah pun ada.haha make up? banyak sangat.



4. bagi mereka2 yg kurang fasih berbahasa inggeris, dont worry la. bukan setiap masa pun nak speaking tp at lease hampa tau jgk la ckp bi.aku just cakap bi time kelas english ja.hoho buttttt wait! buat sapa2 yg dapat KMK, aku dgr pengarah baru ni nak buat pembaharuan. speaking masa kelas.haha nasib hampa la.

5. balik kelas buat apa? apa lagi. tido lah. jangan la adik2 ku tiru perangai tak elok ni yea.tp serious letih. kelas dri 8 pg sampai pkl 1. rest. start balik pkul 2 smpai 4 kdg2 5.mau tak tido? lepas kelas bebas la nak buat apa pun. bukn macam hostel k. kat sini, dah tak da orang yg akan kerah kita study mcm kat skolah. semuanya bergantung pda diri kita sendiri. nak stay up sampai pkul 3 pagi pun xpa. tp aku tak penah stay up pun la sampai mcm tu. pling lmbat pun pkul 2 pgi.



6. makanan plak kena beli sendri kat cafe. guna la duit alaun tu dgn bijak tau. tak banyak tp ckup la nak hidup. makanan pun tak la mahal sangat. standard la. 3 ringgit sepinggan. ni cerita pasai KMK je.


7.  student laki and perempuan hensem2 and cun2 dak? semua budak KMK comei2. trust me :P mula2 tu memang kita akan jd perak sat. terkejut mybe.hahaaha lama2 ehemmm.. tak pandang dah aih. orang brdating ni alahaaaaii. ramai sngt. tambah2 kat bbc depan library dgn dpn dewn kuliah. tu port dating sebenarnya. so, tolong meminimakan ruang. jgn bgi maksiat berleluasa ok? :) sem 1 semua baik2 ja lagi. kes ponteng pun kurang.tpi! bila sem 2.ahahh! kes ponteng sampai naik court. ponteng sampai beratus jam. huihh. rugi ja dik. stakat kena tangkap tolong sain attendance kat kawan tu dah selalu. pompuan laki sama naik ja.



Majlis Graduasi Kolej Matrikulasi Kedah




stakat ni ja kot. dah macam esei bm masa spm ja. :D btw, aku sangat hepyyy sepanjang bergelar student matrik.
p/s : kalau sapa2 nak tanya apa2, just ask ok? ^__^


1 comment:

a i m z said...

nice info. hahaha. tengkiu.
rindu zaman KMK la wehh..